tiistai 13. toukokuuta 2014

Liikeidea.

Liikeidea tarkoittaa yrittäjän ajatusta siitä, mitä yritys myy, kenelle ja miten. Kerron tässä työharjoittelupaikkani liikeideasta.

Mitä yritys myy?

Yritys myy tavallista pannukahvia, haudutettua teetä, kaakaota, erikoiskahveja (espresso, cappuccino, latte & cafe mocca), kakkupaloja, leivonnaisia, leipiä, panineja, salaattia, sekä jäätelöä. Eniten myyvä tuote on ehdottomasti tavallinen kahvi. Kahvin kanssa menee erilaisia kahvileipiä, eniten ehkä voisilmäpullaa. Myyntiä voi edistää esimerkiksi erilaisilla kahvi + kahvileipä -tarjouksilla. Joillakin kahviloilla voi myös olla tietty erikoistuote, joka erottaa sen kilpailijoista ja houkuttelee asiakkaat juuri siihen tiettyyn kahvilaan.

Miten yritys tuottaa tuotteensa asiakkaalle?

Suurin osa yrityksen tuotteista tulee lähitukusta raakapakasteena, sillä pienet tilat ja työntekijöiden määrä eivät juurikaan anna periksi omatekemille tuotteille. Salaatit, leivät, paninit yms. tehdään toki itse, mutta esimerkiksi pullat ja viinerit vain paistetaan paikanpäällä. Tuoreet tuotteet tulevat joko tukusta tai kaupasta. Välillä esimerkiksi sämpylät tulevat joltain leipomolta. Kaikkiin tuotteisiin yritetään kuitenkin saada vähän näkyviin omaa kädenjälkeä, vaikka sitten koristelun avulla.

Kenelle yritys myy tuotteitaan?

Kahvilatuotteethan sopivat kaikenikäisille ihmisille, mutta työskennellessä olen huomannut, että suurin asiakasryhmä koostuu eläkeläisistä. Tokihan kahvilla käynti ystävien kanssa on mukava tapa viettää eläkepäiviä. Lisäksi kahvilan klassinen ja simppeli ulkonäkö varmasti houkuttelee vanhempia ihmisiä enemmän, kuin trendikkäät nuorisokahvilat, joissa soi tekno. Kahvilan läheisyydessä on liikkeitä, joiden työntekijät ovat myöskin kahvilan vakioasiakkaita ja he saavat pienen alennuksen kahvilan tuotteista. Myös tuotteiden perinteisyys on varmasti vanhemman kansan mieleen.



Ja sitten liikeideasta päästyäni vielä hieman hyvän kahvilatyöntekijän ominaisuuksia:

1. Positiivinen asenne
- Hymyily, reippaus ja kaikki, mikä antaa ulospäin sen kuvan, että työntekijä on paikalla asiakkaita varten ja haluaa tarjota heille vain parasta laatua. Helposti lähestyttävä henkilö saa ujommatkin ihmiset asiakkaakseen.

2. Rehellisyys
- Asiakkaalle on puhuttava totta, mutta työpaikan sisäisiä asioita ei saa kertoa ulkopuolisille. Rahan, virheiden ja töiden tekemisen/tekemättä jättämisen suhteen on aika oltava 100% rehellinen.

3. Pelisilmä
- Työntekijän on omattava tietynlaista pelisilmää. Sillä tarkoitan esimerkiksi sitä, että tuotehävikki minimoidaan, sekä asiat tehdään sarjatyönä ja käytännöllisessä järjestyksessä nopeasti. Jos edellispäivänä roskiin meni 5/8 aamupalasämpylää, seuraavana päivänä niitä kannattaa tehdä valmiiksi vain 4 kappaletta ja tarvittaessa lisää. Etenkin yksin työskennellessä on mietittävä työvaiheita ja oikeaa työjärjestystä, jotta esimerkiksi salaatin valmistumiseen ja asiakkaiden palvelemiseen samaan aikaan ei menisi tuhottomasti aikaa.

4. Siisti ulkonäkö.
- Tämä on itsestäänselvyys, mutta valitettavan usein törmää asiakaspalvelijoihin ja elintarvikkeiden kansas työskenteleviin ihmisiin joilla on esimerkiksi pitkät hiukset auki, koruja, kynsilakkaa, likaiset/turvallisuuden kannalta huonot vaatteet tai henkilökohtainen hygienia retuperällä.

5. Maalaisjärki
- Vastaan tulee usein odottamattomia tilanteita, joiden ratkaisua ei löydy ohjeista. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle, jos sitä osaa käyttää. Jos on epävarma jostain asiasta, kannattaa ennemmin kysyä kuin kokeilla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti