torstai 15. toukokuuta 2014

Kahvilatrendit.

Sain vielä pari tehtävää lisää, joten tässä kerron hieman kahvilatrendeistä. Sain opettajalta luettavaksi tekstin, jossa kerrottiin kahvilakulttuurin historiasta Suomessa ja sen kehityksestä nykypäiväiseen tyyliin. Opin tekstiä lukiessani mm. että italialainen kahvikulttuuri yleistyi Suomessa (vasta) 1990-luvulla ja että Suomi kuuluu kärkipäähän maiden kahvinkulutustilastoissa. Suomalaisella kuluu kahvia tekstin mukaan keskimäärin 10kg/hlö vuoden aikana.

Mitä tarkoitetaan trendillä? 

Trendi on erikoisuus tai uutuus, joka on suosiossa hetken aikaa tai jopa muodostuu kestosuosikiksi. Trendi voi käsittää esimerkiksi liikeidean, tuotteen, ruokavalion tai ainesosan, joka on sillä hetkellä noussut ihmisten tietoisuuteen ja yleistynyt. Liikeideatrendi voi olla esimerkiksi kahvila, jonka ohessa toimii vaikkapa urheilukisojen kisakatsomo tai jossa soitetaan elävää musiikkia. Tuotetrendi on taas tuote, joka myy hyvin ja jonka vuoksi asiakkaat tulevat juuri kyseiseen kahvilaan. Esimerkiksi muutamia vuosia sitten Hämeenlinnassa oli vain pari panineja myyvää kahvilaa, kun nykyisin niitä saa kaikkialta. Tuote voi olla myös juoma, kuten esimerkiksi makusooda, jota itse kaipailisin Hämeenlinnan kahviloihin. Kuitenkin jokin, joka herättää ihmisissä uutuudenviehätystä ja kokeilunhalua ja siten päätyy heidän makunystyröidensä miellyttäjäksi. Ruokavaliotrendit ovat yleistyneet viime vuosina huomattavasti ja sen huomaa kahviloiden ja ravintoloiden laajentuneissa valikoimissa esimerkiksi gluteenittomien tuotteiden suhteen. Aiemmin gluteenittomat tuotteet olivat lähinnä keliaakikoille suunniteltuja, erikseen kysyttäviä tuotteita. Nykyään ihmiset ovat siirtyneet gluteenittomaan ruokavalioon ilman terveydellistä syytäkin. Myös karppausbuumi näkyi selkeästi erilaisten ravitsemusliikkeiden valikoimissa. Myös luomu- ja lähiruoka ovat sellaisia trendejä, jotka ovat yleistyneet viime vuosina huomattavasti. Syy näiden trendien yleistymiseen on mahdollisesti se, että nykyisin niistä on enemmän tietoa ihmisten keskuudessa. Trendiksi noussut ainesosa voi olla vaikka jokin tietty marja, mauste, yrtti tms. mikä lisätään klassiseen reseptiin. Itse olen huomannut esimerkiksi pistaasipähkinän käytön yleistymisen. Aiemmin niitä sai kaupasta pussissa, mutta nykyisin on muun muassa pistaasikeksejä, pistaasijäätelöä ja pistaasikakkua. Luovuus ja mielikuvitus ovat avainsanoja uusia trendejä luodessa. On myös pysyttävä ajan hermolla, sillä trendit muuttuvat jatkuvasti.

Mitkä ovat mielestäni tämän päivän kahviloiden trendituotteita?

Tämän päivän trendituotteiden listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta kerron vain mielestäni merkittävimmistä.

1. Erilaisten erikoiskahvien variaatiot ovat nykyään todella suosittuja. Suklaacappuccino, jäälatte, minttusuklaakahvi jne. ovat ehkä enemmänkin herkutteluun sopivia variaatioita erikoiskahveista. Reseptiikkaan vain lisätään hieman suklaata tai se poikkeuksellisesti valmistetaankin kylmänä. Itse pidän tavallisesta kahvista, mutta vaihtelun vuoksi on välillä hauska maistaa jotain muutakin.

2. Makusiirappien käyttö on nykyään osa lähes jokaisen kahvilan toimintaa. Valikoiman laajuus on kahvilakohtainen. Makusiirappeja käytetään esimerkiksi kahvien ja kaakaoiden maustamiseen. Niistä pyydetään usein noin 50 sentin lisämaksu asiakkaalta. Jos ne olisivat ilmaisia, ne varmasti olisivat vielä suositumpia.

3. Kevyet lounasvaihtoehdot ovat vallanneet kahviloiden listat. Lounaskahvilat ovat toki asia erikseen, mutta muiden kahviloiden listoilta löytyy nykyään salaatteja, panineja, toasteja, pitsanpaloja yms. kevyeksi lounaaksi soveltuvia tuotteita. Niiden hinnat sopivat esimerkiksi opiskelijoille.Tuotteet myös valmistuvat nopeasti ja ne voi halutessaan ottaa vaikka mukaan.

4. Smoothiet ja fruitiet ovat terveellisiä välipalajuomia, jotka valmistetaan blenderillä eli tehosekoittimella. Smoothie koostuu yleensä jogurtista, marjoista ja sokerista. Fruitie taas on yleensä sokeriton vaihtoehto, joka tehdään soodaan tai tuoremehuun jogurtin sijasta. Niiden makuvaihtoehdoissa on vain taivas rajana ja melkeinpä jokaisessa paikassa on erilaiset makuyhdistelmät käytössä.

Kahvilatrendien näkyminen työpaikallani:
Työpaikallani on tarjolla oikeastaan kaikkia edellisessä kohdassa mainitsemiani trendituotteita, paitsi erikoiskahvien variaatioita ei juurikaan ole. Tosin niiden toteuttaminen asiakkaan pyynnöstä tuskin olisi mahdoton tehtävä, jos vain löytyy tarvittavat ainesosat. Kahvilassa on melko suppea valikoima aiemmin mainitsemiani gluteenittomia tuotteita ja ne säilytetään pakastimessa. Tämä johtuu siitä, että gluteenittomat on terveyssyistä pidettävä erillään muista tuotteista ja asiakkaat ostavat niitä tavallisesti 1-4 kappaletta viikon aikana. Pakastimessa ne säilyvät pidempään kuin sulatettuina, mikä taas vähentää kahvilassa syntyvää hävikin määrää. Työpaikalla pyritään myös siihen, että tarjolla on monipuolisesti tuotteita ja esimerkiksi erilaisia viinereitä on ainakin kymmentä sorttia, joista osa on perinteisen ja osa harvinaisemman makuisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti